برای ترک سیگار چه بخوریم؟


برای ترک سیگار چه بخوریم؟

برای ترک سیگار چه بخوریم؟ آیا خوراکی و غذا ها در ترک سیگار موثر هستند؟

هنگام صحبت با افرادی که تجربه ی ترک سیگار را داشته اند، یا در حال حاضر در حال تجربه کردن آن هستند، مدام این جلمه را که *سخت ترین کار دنیا، ترک سیگار است* را می شنویم. اما آیا می دانستید با خوردن یک سری خوراکی ها و در واقع داشتن یک رژیم غذایی مناسب می توانید از سختی آن بکاهید؟ درست است که هیچ ماده ی غذایی وجود ندارد که بتواند تاثیرات و ضرر های سیگار را از بین ببرد اما طبق تحقیقات انجام شده، پژوهشگر ها ثابت کرده اند که خوردن یک سری مواد غذایی باعث به کاهش رساندن اثرات منفی آن می شود. ممکن است برای شما سوال به وجود بیاید چه مواد غذایی را باید مصرف کنیم؟ آیا ماده ی غذایی وجود دارد که برای ترک سیگار مضر باشد؟ و… . 

مطلب مرتبط: قرص ترک سیگار

در این مقاله قصد داریم با استفاده از آزمایش ها و تحقیقات کاملا علمی که در سال های اخیر ثبت شده اند به تمام سوال هایی که در این زمینه در ذهن شما وجود دارد پاسخ دهیم و به شما برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای آسان تر کردن ترک سیگار کمک کنیم. با ما همراه باشید.

تاثیر حبوبات در ترک سیگار

کسانی که در حال ترک سیگار هستند به طور معمول دچار تغییر ظاهری و اضافه وزن می شوند. هرچند افرادی که تحت درمان اعتیاد به سیگار هستند نیاز چندانی به رژیم غذایی سخت و محدود ندارند اما بعد از گذشت مدتی متوجه خواهند شد که افزایش وزن زیادی پیدا کرده اند و دچار اضافه وزن شده اند. زیرا آنها دائم در حال خوردن تنقلات و دیگر خوراکی ها هستند. تنها به دلیل اینکه خود را مشغول کنند تا ذهنشان به سمت کشیدن سیگار نرود و وسوسه نشوند. از یک طرف دیگر نیکوتینی که در سیگار وجود دارد باعث افزایش سوخت و ساز بدن و همینطور کم اشتهایی در افراد سیگاری می شود به طوری که این افراد معمولا میل و رغبت چندانی به خوردن ندارند. به همین دلیل است که اغلب افراد سیگاری تقریبا وزن کمتری نسبت به حالت معمول خود دارند و بعد از ترک سیگار وزن زیادی اضافه می کنند به صورتی که در ظاهر آنها کاملا مشخص و قابل تشخیص است.

بنابراین اگر شما هم جزء آن دسته از کسانی هستید که به وزن خود اهمیت بالایی می دهید، به شما توصیه می شود در رژیم غذایی خود مقدار حبوبات بیشتری قرار دهید. زیرا حبوبات دارای فیبر زیادی هستند و طبق گفته ی کارشناسان مربوطه، بر اساس آزمایشی که در سال 2016 به عمل آمد، کسانی که خوراکی های فیبر دار مخصوصا حبوبات را در برنامه ی غذایی خورد قرار می دهند شاهد کاهش وزن چشمگیری درون خود خواهند شد. افرادی که هنگام ترک سیگار از افزایش وزن خود رنج می برند می توانند از حبوبات پر فیبری مانند لوبیا و… استفاده کنند. در کنار لوبیا، خوراکی های پر فیبر دیگری مانند بلغور جو، تمشک و کنگر وجود دارد که شما می توانید در صورت تمایل از آنها استفاده کنید.

تاثیر نوشیدنی ها در ترک سیگار

نوشیدنی ها یکی از مهم ترین عامل ها در رژیم غذایی ترک سیگار است. بعضی از نوشیدنی ها مضر و بعضی از آنها بسیار مفید هستند و می توانند در آسان تر کردن ترک سیگار به شما کمک شایانی کنند. در اینجا فواید و ضرر های نوشیدنی های مختلف در ترک سیگار را برایتان شرح می دهیم. (پیشنهاد می کنم مطلب فواید ترک سیگار را مطالعه کنید)

شیر، دشمن بدی ها

همیشه برای ترک یک چیز باید یک چیز دیگر را جایگزین آن کرد. چیزی که ضرر کمتر و فایده بیشتری داشته باشد. در زمینه ترک سیگار بهترین گزینه برای جایگزین کردن سیگار، یک لیوان شیر است. به صورتی هرگاه هوس سیگار کردید، بجای سیگار یک لیوان شیر بنوشید.

جالب است بدانید چند سال پیش مجله *نیکوتین و تنباکو* یک تحقیق را بین 210 فرد سیگاری انجام داد. این تحقیق به این صورت بود که از آن افراد خواسته شد که یک لیستی از مواد غذایی که طعم آنها با طعم سیگار مغایرت دارد و باعث از بین بردن لذت سیگار می شود تهیه کنند. در اینجا یک نتیجه ی عجیب اتفاق افتاد که شاید باور نکنید، اما تقریبا همه ی آنها فراورده های لبنی را در بالای لیست خود نوشتند!

یکی دیگر از خاصیت های خوب شیر برای افراد سیگاری این است که اگر یک لیوان شیر بنوشید و بعد اقدام به کشین سیگار کنید، مزه ی دهان شما بسیار تلخ می شود که اصلا خوشایند نیست. البته این قضیه برای سیگار های نعناعی یا منتول صدق نمی کند زیرا منتول باعث پنهان شدن طعم سیگار و بسیاری دیگر از طعم ها می شود.

چای را فراموش نکنید

طی تحقیقات انجام شده ثابت شده است که نوشیدن چای سیاه یا سبز در افرادی که سیگار را ترک کرده اند باعث پیشگیری از سرطان ریه می شود. چای سیاه برای افراد سیگاری بسیار مفید است چون غلظت بالا دارد و دارای ترکیبات فلاونوئید است. فایده ای که فلاونوئید ها برای افراد سیگاری دارد، وجود آنتی اکسیدان هایی است که باعث جلوگیری از فعالیت رادیکال های آزاد می شود. البته به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از چای باعث درمان و جلوگیری قطعی از سرطان ریه نمی شود اما پزشکان به افرادی که قصد ترک سیگار را دارند توصیه ی جدی می کنند که حتما نوشیدن چای سبز یا سیاه را در برنامه ی غذایی روزانه ی خود قرار دهند.

البته در کنار چای سبز و سیاه، چای جینسینگ را هم فراموش نکنید. بر طبق گفته های برخی پزشکان، نوشیدن چای جینسینگ باعث ترک اعتیاد به نیکوتین می شود و به روند درمان و ترک سیگار کمک می کند. کسانی که چای جینسینگ را در برنامه غذایی خود قرار می دهند دیگر لذت و آرامش بعد از سیگار کشیدن را تجربه نخواهند کرد زیرا این چای باعث ضعیف شدن اثر دوپامین مغز می شود.

قهوه، رفیق شفیق سیگار

درست برعکس شیر، سیگار و قهوه از دوستان و مکمل های همیشگی خود هستند. اگر با افراد سیگاری هم صحبت شده باشید حتما شنیده اید که اکثر کسانی که ترک سیگار برای آنها بسیار سخت است کسانی هستند که علاوه بر سیگار به قهوه هم اعتیاد دارند و همیشه بعد از قهوه وسوسه به کشیدن سیگار می شوند. دلیل این وسوسه و اشتیاق چیزی جز کافئین قهوه نیست! کافئینی که در قهوه وجود دارد باعث تشدید اثر نیکوتین سیگار می شود و حس آرامش و لذتی که بر اثر ترشح دوپامین به وجود می آید را چندین برابر می کند. پس طبق گفته ی پزشکان و افرادی که تجربه ترک سیگار بعد از مصرف چندین ساله را دارند، اگر خواهان ترک سیگار هستید باید مصرف قهوه را بین دو هفته تا یک ماه قطع کنید.

منبع: دیسگار

  انتشار : ۱۹ تیر ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 98

تمامی حقوق برای فروشگاه پرایم محفوظ می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما